Головна » Файли » Розробки уроків, презентації |
16.12.2015, 19:44 | |
Тема уроку: Виникнення українського козацтва та Запорізької Січі. Мета уроку: Ознайомити учнів із виникненням на українських землях козацтва і Запорізької Січі. Сформувати уявлення учнів про запорізьких козаків, як хоробрих вояків - землеробів. Розвивати мислення, увагу. Виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі. Тип уроку: Урок-подорож. Обладнання: Український рушник. Карта – подорож. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Гра – подорож. План уроку. 1) Виникнення українського козацтва. 2) Заснування Запорізької Січі. 3) Козацькі клейноди. 4) Звитяги і побут козаків. Вчитель. Багатостраждальна наша Україна… Скільки сумних і веселих спогадів зринає у моїй уяві при одному цьому слові. Так – бо, тут, де не ступни, усюди натяк на славне минуле наших предків. Скільки ж то було тут веселих і славних героїв. Скільки лунали в повітрі волання і стогони переможених та пісні і вигуки переможців. А скільки разів землю поливала кров християнська, засівали кістки людські. Та після довгих років страждання у її надрах зародилась і виросла могутня сила – козаки. І гриміла слава козацька по далеких країнах і надихала народних співців славних подвигів козацьких, які до нині зберігають пам'ять про них у своїх думах та піснях. Мотивація теми. Вчитель: Дорогі діти, урок у нас сьогодні незвичайний. Урок – цікавинка, урок – подорож. Адже на ньому ми дізнаємось як виникло козацтво, які його звичаї та традиції. А помандруємо ми з вами у далеке – далеке минуле, до наших предків, у гості до славного козацтва, у Запорізьку Січ. Але для того щоб ми з вами змогли потрапити до них в гості, ми повинні пройти нелегкий шлях, які підготували для нас карта- подорож. А також записати в зошитах тему нашого уроку – подорожі. А тема в нас така „Виникнення українського козацтва та Запорізької Січі”. Розкинувся степ широкий Наліво й направо Дізнаємось ми сьогодні Про козацьку славу. Так от, слухайте діти. Давно це було. Споконвіку жив на своїй землі наш народ, сіяв хліб, боронив Україну від ворогів, будував міста, мандрував світами. Але настали для України лихі часи. Напали вороги, вони грабували міста і села, забирали в неволю малих і старих. Тяжко стало жити українцям. Селяни працювали на панській землі; зовсім позбавленні волі. Пан міг селянина убити. Та не всі терпіли такі знущання. Сміливі втікали в безлюдні степи і там поселялись. Займались вони полюванням, рибальством. А щоб захистити себе від ворогів, брали до рук зброю. І ось цих вільних незалежних людей називали козаками. А найсміливіші йшли аж за дніпровські пороги, на Запоріжжя і називали їх козаками - запорожцями. І ось ,ми з вами, і підійшли до першої нашої зупинки, яка називається „Виникнення козацтва”. Після моєї розповіді вас чекають цікаві питання, на які ви повинні дати відповідь. І тільки тоді, ми продовжимо нашу подорож. Отож слухаємо уважно! Розповідь вчителя про виникнення козацтва. Словник уроку Козак — вільна, озброєна людина. Січ — табір козаків, обгороджений укріпленнями з рублених або січених колод. Республіка — у перекладі з латини означає «держава, якою керують люди обрані народом на певний термін». Козацька Рада — вищий орган влади на Січі. Гетьман — головний, старший, командувач військ на Січі. Кіш — козацьке військо. Курені — козацькі загони.Якір Клейноди — козацькі символи — відзнаки – прапор (корогва), пірнач, бунчук, булава, литаври. Старшина — вибрана група людей, яка керувала усім життям на Січі. Вчитель: перше питання: Що спонукало людей, залишати свої домівки і йти в козацтво? Учень: український народ змушений був боронити себе від панів і від жорстоких нападників. Вони мріяли бути вільними і незалежними, саме тому вони залишали свої рідні домівки і йшли в козаки. Вчитель: друге питання. Як називали вільних незалежних людей? Учень: вільних незалежних людей називали козаками. Вчитель: третє питання. Кого називають козаками – запорожцями? Учень: козаками – запорожцями називають козаків, які йшли за Дніпровські пороги, на Запоріжжя, де згодом була побудована фортеця. Робота з картою . Вчитель. Давайте зараз розглянемо карту. Саме тут, розкинулось славне Запоріжжя і один із дніпровських островів Хортиця. Безмежний степ у високих травах, ревіння дніпровських порогів – ось те місце, де знаходиться цвіт козацтва , де зародилася Запорізька Січ. Вам напевно цікаво, чому козаки називали свою фортецю, Запорізька Січ? А тому, що знаходилась вона за дніпровськими порогами. За порогами - Запорізька. А Січ, походить від слова „сікти”. Саме так, адже все укріплення і огорожі були із січеного дерева. Вас зацікавить чому саме тут поселялися козаки? Та це тому, що саме сюди, ворогам було важко добратися через пороги. А ще, це була дуже родюча земля, де збиралися високі врожаї. В цей чудовий, гарний край, і зліталися всі пташки, які своїм співом задаровували всіх. В такому прекрасному краю, в 1556 р гетьманом Дмитром Вишневецьким і була побудована - Запорізька Січ. Дмитро Вишневецький був мужнім сином українського народу, який за покликом свого серця збирав козаків, а потім вів їх у переможні бої проти ворогів, довівши всьому світові що козацтво – це є грізна сила. А зараз давайте попрацюємо з підручником. Відкриємо підручник і зачитаємо уривок з оповідання „Поклик серця” де довідаємось про обставини лицарської смерті Дмитра Вишневецького (учні читають уривок). Вчитель. Ось ми з вами і довідалися якою жахливою була смерть першого українського гетьмана Дмитра Вишневецького. Ось так човнами - чайками ми доплили до нашої другої зупинки „Запорізька Січ”. А що підготувала вона нам, ми з вами зараз довідаємось . Розповідь вчителя Цього разу ви повинні виконати тести, щоб дістатися до наступної зупинки.Вибравши правильну відповідь. Отже Питання перше. На якому острові була побудована Запорізька Січ? а) острів Хортиця; б) острів Тузила; Питання друге. В якому році було побудовано Запорізьку Січ? а) 1556 р. ; б) 1656 р. Питання третє. Хто побудував Запорізьку Січ? а) гетьман П. Скоропадський; б) гетьман Д. Вишневецький. Питання четверте. Чому Січ називали Запорізькою? а) тому що вона була за порогами Запорізька. б) тому що вона була запорошена. Вчитель. Ну що ж, подорож наша на цьому не закінчується, і наступна наша зупинка №3 „Козацькі клейноди”. А поведе нас далі козацькими стежками козак Мамай. Він нам надіслав листа в якому розповідає про козацькі звичаї і клейноди. Лист від козака Мамая Жили козаки на Запорізькій Січі в куренях. Курені були побудовані з дерева, стіни були обмазані з середини глиною. Вікна були з вичиненої шкіри. Курінь був просторий, тут могло жити до 500 чоловік. По середині куреня було вогнище для тепла, або для того щоб варити їсти. Готували їжу в залізних казанах . Любимою стравою козаків був куліш. А розпізнавали козаків із-за їх довгих вусів, а на голові у них був куліш. А розпізнавали козаків із-за їх довгих вусів, а на голові у них був чуб, який називали оселедцем. Запорожці брили голову і залишали лише чуприну над чолом, яку називали оселедцем. Одяг у козаків був такий: біла сорочка, широкі шаровари і пояс, червоні чоботи, жупан і шапка – бурка. У кожного козака була люлька. Зброї у них було багато, і різна, але основна – це рушниця і шабля. Вони дуже любили коней, ростили їх змалку називали їх – вірними братами. Головними. Головними на Січі були гетьман, кошовий отаман. Символом гетьманської влади була булава і печатка Запорізького війська. Булава, печатка, і бунчук називали козацькими клейнодами. Ось зразки знаходяться перед вами. Також до них входили і пернач, корогва – прапор, литаври. Вчитель. А тепер ми з вами наблизились до четвертої зупинки «Звитяги і побут козаків». Робота з підручником. Коментоване читання тексту. Виконання завдань у друкованому зошиті Давайте і цю зупинку подолаємо і підемо далі: а тут на нас також чекає ряд цікавих питань. Де проживали козаки на Січі? Чим займалися? Учень.Проживали козаки в великих куренях, тут могли жити до 500 чоловік. Вчитель. Хто розкаже що таке курінь? Учень. Курінь будували з дерева, а з середини стіни були обмащені глиною. Курінь був просторим, і в нім могли жити до 500 осіб. Вчитель. Де готували їжу козаки? Учень.Козакам їжу готували в великих казанах. Вчитель. По чому саме розпізнавали козаків, чим вони були схожі один на одного? Учень.Всі козаки були схожі між собою. Вони носили довгі вуса, і на бритій голові залишали чуб, який називали оселедцем. Вчитель. Хто скаже, який одяг був у козаків? Учень.Одяг у козаків був такий: біла сорочка, широкі шаровари, і пояс, червоні шаровари, і пояс, червоні чоботи жупан і шапка – бурка. У кожного козака була люлька. Вчитель. Хто ж міг стати козаком? Учень. Козаком міг стати той, хто був мужній і сміливий, хотів жити вільно і мріяв здобути славу. Вчитель. Що саме було основною зброєю у козаків? Учень. Зброя у козаків була різна, але основною була шабля і рушниця. Вчитель. Хто був у козаків „вірним братом” Учень.Вірними братами у козаків були коні, яких вони дуже любили. Вчитель. Ну що ж зовсім близько у нас знаходиться наступна зупинка № 5. яка має назву „Козаччина в художньому слові” Цікаво, а які завдання приготувала нам вона? Згадайте, які пісні, вірші думи та легенди ви знаєте про козаків. Учень. Хоч веселі козаки та сильні, але часто сумували і за родиною і за товаришами, що не повернулися з походу. Ой на горі жито, на долині жито, В чистім полі край дороги козака забито. Забито, забито, затягнено в жито, Ой устань, козаче, Устань молоденький! Ходить блудить коло тебе твій кінь вороненький, Та най же він ходить, най же він блукає, Він до моєї матусеньки дороги питає. Учень.Багато сумних пісень і про коня, і про неньку, і про рідний край. Це і „Виряджала мати сина у дорогу” „Ой коню мій коню”, та багото інших. „Гила, гила сірі гуси, Не колотіть води Посватали дівчиноньку – Плаче козак молодий, Не плач, не плач, козаченьку Прийди, серце, подивися” Звучить пісня «Ой на горі тай женці жнуть». Пісні, які складали козаки несли до людей кобзарі. Учень. Образ козака змальовували в легендах, казках, оповіданнях. Наприклад казка „Котигорошко” – це образ сміливого козака, „Козак Мамалига”, „Про Марусю козацьку дочку” та багато інших. Є ще легенди про козаків. Це козацькі торги, „Довголіття запорожців” та ін. Учень.. А я знаю мультфільми: „Як козаки у футбол грали”, „Як козаки кашу варили”. Учень. А я знаю дуже гарну пісню „Ой у лузі червона калина” Вчитель. Молодці гарно впоралися із завданням 5-зупинки. Подолали ми з вами нелегкий шлях і опинилися на останній зупинці № 6„Козацька вікторина” . Перевіримо як ви запам'ятали матеріал з яким ознайомилися на уроці. 1. Хто такі козаки? 2. Чим займалися козаки? 3. Хто ж міг стати козаком? 4. Де готували їжу козаки? 5. Хто очолював козацьке військо? 6. Що таке козацькі клейноди? 7. Як називався козацький корабель? 8. Де була заснована перша Запорізька Січ? 9. Хто її заснував? 10. Який одяг був у козаків? 11. Що було основною зброєю у козаків? 12. Хто був у козаків „вірним братом” Вчитель. Ну що ж, наша подорож завершена. Ви сьогодні всі старалися, трудилася, гарно відповідали на запитання, які виникли під час подорожі. ІІІ. Підсумок уроку. Оцінки . ІV. Домашнє завдання. Читати й переказувати текст підручника, відповідаючи на запитання до нього. | |
Переглядів: 2049 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |