Головна » Файли » Розробки уроків, презентації

Розробка уроку "Права та обов'язки людини"
16.12.2015, 18:17

Розробка уроку

З правознавства у 10 класі

«Основні права, свободи і обов’язки людини»

Тема уроку:  Основні права, свободи та обов’язки людини.

Мета уроку: розглянути історію боротьби за права людини та виникнення цього поняття; розкрити особливу роль прав, свобод і обов’язків людини з державою; формувати поняття права, свободи та обов’язки людини і громадянина; визначити класифікацію прав і свобод громадян України та гарантії та механізм їх захисту; висловлювати думку про порядок набуття й втрати громадянства; називати основні міжнародно-правові акти з прав людини; удосконалити навички опрацювання і практичного використання нормативних актів; формувати навички групової роботи; вміння аналізувати та оцінювати факти; виховувати: світогляд, основою якого мають бути риси громадянської зрілості і відповідальність перед державою і суспільством, а також уміння співпраці, самостійності, організованості.  Розвивати пізнавальну компетенцію.

Обладнання та наочність: комп’ютер, презентація уроку в програмі PowerPoint, Конституція України, Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини, плакати з зображенням державних символів України та присвячені захисту прав дитини, аудіо-запис Державного Гімну, ватман, інформаційні матеріали, таблиці самооцінки, фломастери, кросворд «Обов’язки громадян України», підручник О.Д.Наровлянський «Правознавство», 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень), Київ «Грамота» 2010р.

Очікуванні результати: після цього уроку учні зможуть:

  • дізнатись історію виникнення прав людини;
  • створити уявлення про особливу роль прав, свобод і обов’язків людини з державою;
  • визначити класифікацію прав і свобод громадян України;
  • виявити порядок набуття й втрати громадянства;
  • розвивати навички опрацювання і практичного використання нормативних актів;
  • висловлювати думку о відповідальності людини перед державою і суспільством;
  • прогнозувати власну роботу на уроці і вміти оцінювати її.

Основні поняття та терміни: громадянство, права людини, право, гарантії прав і свобод людини, Загальна декларація прав людини, міжнародні стандарти прав людини.

План урока:

1.      Правовий статус громадянина України.

2.      Історія боротьби за права людини. Поняття про права людини і громадянина.

3.      Міжнародні документи в галузі прав людини.

4.      Класифікація прав і свобод людини.

Тип уроку: урок набуття нових знань, умінь, навичок.

Форма уроку: урок  - дослідження, робота в групах, проектна діяльність.

Хід уроку

I.       Організаційний момент.

Створення теплої приязної атмосфери, що сприяє вільному спілкуванню учнів, як в груповій роботі так і індивідуально; зняття внутрішнього напруження за допомогою східної притчі:

"Все в твоїх руках"

 Давним-давно в старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Найздібніший з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?»Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішу метелика і сховав її між долонями, і він подумав:" Я піду до мудреця і запитаю, чи жива метелик. Якщо він відповість, що так, то я роздавлю її і скажу, що він не прав, а якщо він відповість, що ні, то я розкрию долоню і метелик полетить! "

         Метелик чіплялася лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:

- Скажіть, яка метелик у мене в руках: жива чи мертва?

         Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.

         Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:         - Все в твоїх руках.

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

Документальна пауза (по картках працюють 3 учня) проаналізувати таблиці «Основні етапи конституційного процесу в Україні»:

 

  •  

Хронологічні рамки

Основні події

  •  
  1.  

Утворення Верховною радою УРСР Конституційної комісії; розробка Концепції та проектів Конституції; всенародне обговорення другого проекту Конституції.

  •  
  1.  

Робота Конституційної комісії над третім проектом Конституції; укладення Конституційного договору між Президентом України та Верховною Радою.

Третій

  1.  

Створення робочої групи з розробки проекту Конституції; доопрацювання проекту Тимчасовою спеціальною комісією, створеною Верховною Радою; постатейне обговорення проекту Верховною Радою; прийняття Конституції парламентом.

 IIІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Давайте спробуємо поглянути на себе, які ми є, що у нас є спільного, а що відмінного? І що слід зробити для того, аби нам усім було добре серед ровесників, серед дорослих, у класі, в школі, на вулиці. Отже, що ж спільного між вами всіма, тими, хто знаходиться в цьому класі? (відповіді дітей права та обов’язки) .

 - А в чому ви відмінні? (відповідь дітей)

На моєму столі стоїть скринька. Я пропоную кожному учню заглянути до «чарівної скриньки» і побачить найважливішу на землі людину. І якби кожна дитина світу зазирнула до неї, вона теж побачила б цю найважливішу людину (діти по черзі зазирають до скриньки, посміхаються, бо розгадали таємницю скриньки: кожен побачив своє зображення у дзеркалі).

Так, кожна людина – неповторна на цій землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона є людина, що вона має совість, що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно й плідно. Так, у нас є багато спільного, чимало відмінного, але у нас усіх об’єднує те, що ми всі – люди, великі й малі, що ми маємо одну на всіх Землю, і нам слід жити так, щоб зберегти мир і спокій, але й не варто забувати, що в кожного з нас є не лише права, а й обов’язки.

Учні обговорюють у колі вислів Вольтера:

 «Втратити свободу може лише той, хто не вміє її захищати».

1.      Як вони розуміють вислів Вольтера?

2.      Яким чином можна захищати свободу?

Отже тема нашого уроку «Основні права, свободи і обов’язки людини».

Давайте поставимо перед собою мету на сьогоднішній урок у вправі «Погода в класі».

 Вправа «Погода у класі»

 На дошці прикріплюється заздалегідь заготовлений малюнок хмари, з якого капають краплі дощу, які виготовляються вчителем разом з учнями (вчитель починає формулювати, а учні доповнюють своє).

  • розвивати навички опрацювання і практичного використання нормативних актів
  • прогнозувати власну роботу на уроці і вміти оцінювати її
  • визначити класифікацію прав і свобод громадян України
  • виявити порядок набуття й втрати громадянства
  • дізнатись про історію виникнення прав людини
  • створити уявлення про особливу роль прав, свобод і обов’язків людини

IV.    Ознайомлення учнів з очікуваними результатами.

Учитель:

         Метод незакінченого речення.

  • «Я хочу щоб цей урок був …..»
  • «Я хочу пізнати більше про…»
  • «Я хочу на цьому уроці навчитись…»

 Самі цікаві пропозиції по групам учні записують на 7 пелюстках квітки і вішаються нижче серцевинки квітки, а наприкінці уроку учитель аналізує, чи вся мета поставлена перед учнями  була виконана, якщо так то вчитель по черзі їх прикріпляє навколо серцевинки і виходить Квіточка-семицвітик.

V.  Сприйняття та осмислення нового матеріалу. 

1.      Правовий статус громадянина України.

         «Асоціації на дошці» Поняття.

 Учитель вертикально на дошці записує основне поняття («громадянство»), яке мають опрацювати учні. Учні в зошитах мають записати ознаки цього поняття або асоціації, які воно у них викликає. Після цієї роботи запропонувати учням дати визначення поняттю «громадянство України», заповнюючи пропуски у нижченаведеному реченні:

         Громадянство України – це стійкий, необмежений … зв’язок …, що визначає їх взаємні …, передбачених … та … .

  Виступ групи учнів, які попередньо дослідили питання історії боротьби за права людини.

         Дослідження:

         Біблія та добіблійні джерела містили положення про цінність людського життя, недоторканність приватної власності, про заборону посягання на честь і гідність приватної власності.

         Реформація принесла ідеї віротерпимості і свободи віросповідання.

         У XVII ст. була розроблена теорія природних прав людини – на життя, безпеку, свободу, власність, які знайшли відображення у XVIII ст. в багатьох конституціях. XIX ст. принесло доповнення політичних і громадянських прав  правами економічними.

         У 1215 році в Англії була прийнята Велика Хартія Вольностей, яка проголошувала ідею захисту людини від чиновницького свавілля, захищала приватну власність, наділяла людей правами свободи пересування і презумпції невинності.

         Вже на протязі 300 років людство на різних мовах повторює слова права людини. Уявлення про людську свободу, гідність, особисту недоторканість, суспільну справедливість, із яких  згодом виросла концепція прав людини,існували на протязі всієї історії людства. Люди роздумували про справедливість та свободу завжди. Ось деякі вислови про свободу (оформленні на ватмані».

Усвідомлення права розвиває усвідомлення обов'язку. Загальний закон — це свобода, яка закінчується там, де починається свобода іншого.   В. Гюґо

Втратити свободу може лише той, хто не вмів її захищати.   Вольтер

  Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов'язком.   Г. Лакордер

За розповіддю вчителя, учні складають таблицю процесу становлення задекларованих прав людини у світі.

Міжнародний документ

Рік прийняття

Стислий зміст

Загальна декларація прав людини

1948р.

Викладений перелік прав людини. Всі люди проголошені вільними і рівними у своїй гідності і правах.

Конвенція про статус апатридів

1954р.

Права і статус апатридів

Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації

1965р.

Проголошувала рівність людей незалежно від кольору шкіри, походження

Міжнародний пакт про громадські та політичні права

1966р.

Розширений зміст прав людини викладений в Загальній декларації прав людини. Проголошені права рівності чоловіка і жінки, не бути підданим медичним і науковим дослідам без згоди, не бути поневоленим.

Міжнародний пакт про економічні, соціальні, культурні права

1966р.

Змістовно розширені права людини на працю, страйк, освіту, охорону здоров’я, участь у культурному житті.

Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок

1979р.

Викладені права жінок

Конвенція про права дитини

1989р.

Викладені права дитини

VІ. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

Проводиться з використанням інтерактивного методу «Займи позицію».

Опис ситуації

Оленка на уроці музики отримала завдання вивчити пісню, з якою вона могла б виступити на районному конкурсі.

Примчавши додому. Вона швидко віднайшла потрібну фонограму, увімкнула мікрофон і почала свої вокальні вправи. Тим часом до кімнати увійшла стурбована мама і попросила припинити репетицію, бо тато відпочиває після нічної зміни, а у бабусі підвищився тиск.

Розгнівана дівчинка висловила незадоволення і сказала, що це є порушенням її прав, бо у статті 29 Конвенції ООН про права дитини говориться про те, що кожна дитина має право на вільний розвиток талантів, творчих здібностей.

Завдання. Висловіть свою позицію з приводу даної ситуації, сказавши відповідно «ТАК», «НІ», «НЕ ЗНАЮ».

Чи було порушено право дівчинки на розвиток її таланту?

Свою думку аргументуйте, та переконайте своїх товаришів.

Формулювання висновку: здійснюючи свої права, не можна діяти всупереч інтересів інших, або обмежувати їхні права.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

         Учні здають Індивідуальну картку оцінки роботи учня на уроці,  яку вони отримали на початку уроку і заповнювали на протязі уроку, щоб учитель зміг побачити, як дітьми була засвоєна тема (картка розміщена на початку уроку).

         Висновок вчителя:

         Сьогодні на уроці ми з Вами розглянули історію боротьби за права людини та виникнення цього поняття; розкрили особливу роль прав, свобод і обов’язків людини з державою; сформували поняття права, свободи та обов’зків людини і громадянина; визначили класифікацію прав і свобод громадян України та гарантії та механізм їх захисту; висловлювали думку про порядок набуття й втрати громадянства; називали основні міжнародно-правові акти з прав людини. Саме ви повинні сприяти здійсненню цих прав, зараз і назавжди. Їх доля і майбутнє у ваших руках. У ваших руках права людини. Користуйтеся ними. Захищайте їх. Підтримуйте їх. Намагайтеся розуміти їх і наполягайте на їх виконанні.  Піклуйтеся про них і збагачуйте їх. Вони - те краще, що є в нас. Вдихніть в них життя. А тепер звернемося до нашої Квіточки - семицвітика, чи всі заплановані цілі поставленні були виконанні (учитель перевіряє і робить висновок).

         Наприкінці уроку кожному учню дарується буклет «Основні права, свободи та обов’язки громадян України» на згадку про вивчену тему.

VIII. Домашнє завдання

1). Параграф 13, читати та відповідати на питання стор.100-101;

2). У повідомленнях засобів масової інформації знайти матеріали про порушення прав людини в різних країнах світу й заходи, які застосовуються для їх припинення.

Категорія: Розробки уроків, презентації | Додав: okshryban | Теги: Правознавство, розробка уроку, 10 клас, розробка
Переглядів: 3384 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Категорії розділу
Вхід на сайт
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 61
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0