22:18 програма курсу "Історія рідного краю" для 6-го класу | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
програма курсу "Історія рідного краю" для 6-го класу
2010
Автори: Братаніч Б.В., декан факультету перепідготовки педагогічних працівників ДОІППО, доктор філософських наук Базилевська Л.Л., завідуюча навчально-методичною лабораторією суспільних дисциплін ДОІППО; вчитель - методист
Затверджено вченою радою Дніпропетровського обласного інституту післядипломної освіти (протокол № 1 від 22.01. 2010 року)
Пропонована програма з історії рідного краю – Дніпропетровщини для учнів 6-11 класів загальноосвітніх середніх навчальних закладів складена, виходячи із цілей, вимог і змісту навчання історії у школі, закладених у Державному стандарті базової і повної середньої освіти (освітня галузь «Суспільствознавство»). Вона базується на основі курсу історії України із давніх часів до сьогодення, яка складає хронологічно послідовну лінійну систему шкільної історичної освіти і має на меті поглибити інтерес до історії взагалі та до історії Дніпропетровщини зокрема.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Виходячи із положень Національної доктрини розвитку освіти, де головною метою навчального процесу вітчизняної освіти є виховання громадянина України, соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, базуючись на цілях, вимогах і змісті навчання історії у школі (освітня галузь «Суспільствознавство»), закладених у Державному стандарті базової і повної середньої освіти, автори програми з історії рідного краю визначили головну мету даного курсу. Вона має забезпечувати:
Завдання курсу «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» полягає у розкритті перед учнями історії рідного краю на основі сучасної історичної освіти з використанням новітніх досліджень історії рідного краю. Курс «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» вивчається в 5 – 11 класах загальноосвітніх середніх навчальних закладів Дніпропетровської області. На вивчення курсу у кожному класі відводиться 17 годин на рік / 0,5 годин на тиждень, курс може викладатись як факультативно так і як предмет за вибором за рахунок варіативної частини. Викладання курсу покладається на вчителів історії. Програма курсу «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» має орієнтовний перелік питань змісту, перероблена відповідно до вимог сьогодення і має статус регіональної (затверджена вченою радою ДОІППО протокол № від 2010 року). Вона базується на основі курсу історії України із давніх часів до сьогодення та складає хронологічно послідовну лінійну систему шкільної історичної освіти; зміст її можна вивчати як окремо так і синхронно-паралельно. Такий підхід вчитель може реалізувати шляхом узгодження матеріалу відповідних курсів з історії (історія України, всесвітня історія, міжкурсові зв’язки) та місцевої історії. Під час планування навчального процесу за даною програмою вчитель сам може визначати оптимальну послідовність розгляду окремих тем, місце включення до певних тем історії міста, району, села, вулиці чи історії життя видатних людей регіону. Пропонований розподіл навчального часу може бути змінений і використаний вчителем на власний розсуд. Зміст програми є доступним для учнів 6 – 11 класів і розрахований на засвоєння його кожним учнем. В межах даного підходу особлива увага повинна приділятися питанням суті суспільного життя краю, людським взаємовідносинам, тут є можливість звернутися до повсякденного життя пересічних людей: сім’я, родина, знайомі, місцева громада – у побуті, середовищі, культурному просторі тощо. Учням слід пам’ятати, що історію краю творять і звичайні люди, які не здобули гучної слави, доля кожної такої людини і є складовою історії нашого народу. Під час вивчення даного курсу вчитель повинен творчо підходити до пропонованого матеріалу програми та його розподілу. Він може самостійно об’єднати вивчення матеріалу кількох тем, додати власні теми, які він вважає за нагальні, збільшити кількість начальних годин до 35. Вивчаючи історію Дніпропетровщини, вчитель може запропонувати учням окремі питання для самостійного вивчення чи дослідження. Такі учнівські дослідження історії краю можуть зайняти почесне місце і у пошуковій роботі шкільних навчальних закладів та знайти своє відображення у дослідницьких історичних проектах та творчих роботах в межах курсу з історії краю. Пропоновані навчальні матеріали програми є мінімумом знань з історії краю. Повне їх опрацювання повинен забезпечити вчитель, пам’ятаючи, що окрім традиційних уроків, слід використовувати уроки із застосуванням інноваційних освітніх технологій і методик, опираючись на особистісно зорієнтоване навчання та можливістю їх проведення у історичних та краєзнавчих музеях, біля пам’ятних місць, проводячи екскурсії тощо. Вивчення історії рідного краю має продовжуватись і в позаурочний час. Цьому можуть сприяти організація і проведення тематичних науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, виставок, інших просвітницьких заходів інформаційного, освітнього та виховного характеру з історії краю (лекції, диспути, дебати, історичні вечори, зустрічі із свідками та учасниками певних подій). Така робота сприятиме виконанню мети курсу. Однією із найважливіших умов засвоєння курсу є робота з підручниками у поєднанні із опрацюванням регіональних першоджерел. Практична потреба розв’язання зазначених проблем курсу зумовила необхідність створення підручників (паперових та електронних) «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» для учнів 5, 7-11 класів, які мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки як регіональний підручник» та «Схвалено Міністерством освіти і науки України». Всі нижчевказані підручники відповідають даній програмі: 5 клас – Недосєкіна Т.В. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» (видавництво «Дніпрокнига», 2006); 7 клас – Братаніч Б.В., Романенко М.І. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина. Прадавнина та середньовіччя» (видавництво «Дніпрокнига», 2005); 8 клас – Братаніч Б.В., Романенко М.І. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина. Козацька доба: ХVІ – середина ХVІІІ ст.» (видавництво «Дніпрокнига», 2005); 9 клас – Братаніч Б.В., Романенко М.І. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина. Наш край у складі Російської імперії: друга половина ХVІІІ ст. – 1914 р.» (видавництво «Дніпрокнига», 2006); 10 клас – Братаніч Б.В., Романенко М.І. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина. Наш край під час Першої світової війни 1914 р. – 1939 р.» (видавництво «Дніпрокнига», 2007); 11 клас – Бородін Є.І., Іваненко В.В., Недосєкіна Т.В. «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» (видавництво «Дніпрокнига», 2008). Кожен повний курс регіональної історії за відповідний клас завершується підсумковим уроком тематичного оцінювання, на який виділено окрему годину. Сучасні підходи до оцінювання ставлять перед вчителем завдання на визначення рівня навчальних досягнень та компетентностей учнів і передбачає виставлення оцінки у 12–бальній системі за звичними (з інваріантних курсів історії) критеріями оцінювання навчальних досягнень. Цінності та особистісне ставлення учнів проявлятимуться в реальному житті, а вчителеві треба надати можливість учневі на уроці показати засвоєні знання та сформовані уміння та навички. Для підсумкового уроку з курсу «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» у кожному класі потрібно використовувати такі форми контролю як усні та письмові роботи, роботи змішаного характеру (наприклад, есе, учнівські проекти, творчі роботи, дослідження) з урахуванням вікових та пізнавальних особливостей учнів. Програма складена таким чином, щоб максимально спростити роботу вчителя під час підготовки до навчальних занять. Під час викладання курсу з історії рідного краю вчителеві необхідно врахувати, що у інваріантній частині програми курсу «Історія України» також закладені питання вивчення історії краю. У такому разі вчитель повинен скоригувати викладання цих навчальних дисциплін. У разі відсутності можливості викладання курсу «Історія рідного краю. Дніпропетровщина» вчителеві також необхідно користуватись вищезгаданими регіональним підручниками.
ІСТОРІЯ РІДНОГО КРАЮ. ДНІПРОПЕТРОВЩИНА
6 КЛАС
(17 годин)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Всього коментарів: 0 | |